شرح وظایف

ایجاد شده در ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۹:۲۴ قبل از ظهر

کارگزینی چیست 

کارگزینی یکی از بخش های زیر مجموعه مدیریت منابع انسانی به حساب می آید که دارای اهمیت بالایی در سازمان می‌باشد. اگر سازمانی قصد جذب نیروی انسانی داشته باشد نیروی جدید، باید در گام اول از فیلتر بخش کارگزینی بگذرد. 

تعریف شغل کارگزینی

تعریف کارگزینی عبارت است از فعالیت های جذب نیروی جدید، آموزش نیروها، ارزشیابی فعالیت کارکنان، ارتقا سلامت محیط کار، ایجاد انگیزه در همکاران، پاداش دادن به پرسنل و …

به طور کلی انجام روند استخدام افراد و جذب نیروی مناسب برای سازمان، آموزش آنها با بررسی میزان توانایی ها، و مدیریت روابط پرسنل از وظایف شغل کارگزینی می‌باشد. پرونده استخدامی افراد در اختیار واحد کارگزینی بوده و با مطالعه و بررسی ویژگی آنها، می توان اطلاعات مناسبی را استخراج و در اختیار مدیریت گذاشت.

تفاوت مدیریت منابع انسانی و کارگزینی چیست

مدیریت منابع انسانی یک مفهوم وسیع‌تر بوده که اغلب امور مربوط به منابع انسانی سازمان را در برمی گیرد. اما کارگزینی را می توان زیرمجموعه مدیریت منابع انسانی دانست که بر روی جذب نیرو، ارتقا دانش پرسنل و سلامت محیط کار تمرکز دارد.

منابع انسانی شامل مباحث بیشتری علاوه بر کارمندیابی و جذب نیرو همچون، روابط سازمانی، ارزیابی عملکرد، سیاست گذاری مدیریت نیروی انسانی و… می شود.

کارگزینی به مدیریت منابع انسانی بر حسب عملکرد پرسنل گزارشاتی می دهد سپس مدیریت منابع انسانی بر اساس این گزارشات، برنامه ریزی مالی و شغلی پرسنل را انجام داده، و به آینده دور می اندیشد.

وظایف اصلی واحد کارگزینی چیست

وظایف واحد کارگزینی از جذب نیرو آغاز می‌گردد. اگر هرکسی بخواهد وارد یک سازمان گردد، باید در اولین گام با واحد کارگزینی در ارتباط باشد. پس اولین واحدی که هر شخص تازه وارد، با آن روبرو می گردد کارگزینی می‌باشد.

کارمندان کارگزینی دارای وظایف گسترده ای می باشند. هریک از وظایف واحد کارگزینی ، خود به بخش های مختلفی تقسیم می گردند.

 وظایف کارمند کارگزینی عبارتند از:

  • ایجاد پرونده های پرسنلی

  • اطلاع رسانی استخدام و جذب نیرو

  • تهیه قراردادهای کاری و کارکنان و تکمیل آنها

  • پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع

  • صدور احکام کارگزینی

  • انجام امور ارتقا پرسنل

  • تعیین و تحت بررسی قراردادن مدت خدمت کارکنان

  • اجرا و پیگیری طرح طبقه بندی مشاغل

  • امور بازنشستگی پرسنل

  • اجرای قوانین کشوری استخدام و ارتباط با کارکنان

  • امور قطع همکاری با پرسنل

  • امور آموزش کارکنان

  • تهیه گزارشات امور پرسنل و ارائه آن به مقام مافوق

  • تهیه و ابلاغ آیین‌نامه‌های شغلی به کارکنان

  • پیگیری و اجرای امور رفاهی و انگیزشی

  • تنظیم قرارداد کار نیروهای جدیدالاستخدام

  • پیگیری امور بیمه‌ای شرکت و کارکنان

  • پیش بینی احتیاجات پرسنل و تامین آنها

  • و…

تمامی حقوق محفوظ و به "شبکه بهداشت و درمان بجستان" تعلق دارد.
طراحی و پشتیبانی: پورتال زینوپارس